{ Hoger scoren in Google }

Mijn website is klaar ... wat nu?

Je hebt een professionele website laten maken, of een online winkel, maar wist je dat dit slechts het begin is voor jouw online aanwezigheid? Naast een professionele uitstraling wil je uiteraard ook dat er veel relevante bezoekers op jouw website komen. Maar zolang je niet opduikt in de resultaten van de zoekmachines, zoals Google, zullen er héél weinig mensen kunnen genieten van je harde inspanningen. Met SEO kan je ervoor zorgen dat je hoger scoort binnen de zoekresultaten. Hoe hoger je scoort, hoe meer bezoekers jouw website of webshop zal hebben, wat op zijn beurt zal leiden tot meer klanten en dus meer conversies.

Hoger scoren in Google met Search Engine Optimization

Wat is SEO?


SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Het is een proces waar jouw website of online winkel geoptimaliseerd wordt om zo hogere posities te behalen in de zoekresultaten van de search engines, zoals Google. Met SEO zorg je er dus voor dat het organisch verkeer (niet betalend verkeerd door middel van bijvoorbeeld advertenties) naar jouw website of webwinkel vergroot wordt en dit voor relevante zoektermen specifiek gericht op jouw business.

Maar hoe werkt dit nu precies? Hoe kunnen we die zoekalgoritmes tevreden stellen zodat jouw website hoog scoort? Zoekalgoritmes hebben namelijk héél veel factoren ingebouwd die de ranking bepalen. Deze factoren kunnen we onderbrengen in de 3 belangrijkste pijlers, namelijk techniek, content en autoriteit.

Techniek


De technische aspecten van een website zijn de fundering van SEO. Zaken zoals de laadsnelheid van de pagina's, het gebruik van een veilige HTTPS-verbinding, ervoor zorgen dat de website op alle schermgroottes mooi zichtbaar is (responsive), ... Een goed geoptimaliseerde technische structuur zorgt ervoor dat zoekmachines de website gemakkelijk kunnen doorzoeken en begrijpen, wat de kans vergroot om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Zoals je ziet zijn er héél veel belangrijke factoren, die zich misschien op de achtergrond afspelen, maar super belangrijk zijn om mee rekening te houden. Wanneer de techniek niet goed zit zal Google de website of webshop slecht gaan ranken.
Maar geen paniek, SwitchCase bevat de technische kennis en tools om hieraan te voldoen zodat we dit jou toch al kunnen besparen.

SEO - techniek
SEO - Content

Content


Naast het technische aspect is ook content (inhoud) van héél groot belang. Wanneer je vooral unieke content maakt die nog eens een antwoord biedt op de vragen van jouw bezoekers zal Google de website als waardevol aanzien en zo hoger ranken. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers ook getriggerd blijven en zo niet snel de website terug verlaten. Hoe langer ze op jouw website of webshop blijven, hoe groter de kans bestaat dat dit resulteert in conversies.

Maar hoe? Door middel van een keyword onderzoek kom je al snel te weten waarop mensen juist zoeken binnen jouw branche. Gebruik deze keywords binnen jouw unieke content en gegarandeerd dat je hierop beter zal gerankt worden. Beperk je ook niet tot enkel teksten, afbeeldingen en/of video's dragen ook zeker hun steentje bij.

Autoriteit


Autoriteit, ook wel bekend als linkbuilding, gaat over het verkrijgen van kwalitatieve backlinks van andere websites naar jouw eigen website of webwinkel. Deze externe links fungeren als aanbevelingen en helpen zoekmachines bij het bepalen van de relevantie en waarde van jouw website.

Het is belangrijk om te streven naar een natuurlijk evenwicht hierin. Backlinks van websites die zelf al een autoriteit hebben opgebouwd zijn geloofwaardiger voor Google en zullen een hogere bijdrage leveren aan een betere ranking voor jouw website. Wanneer je veel backlinks hebt van minder betrouwbare websites, volgens Google dan, zal dit eerder een negatieve impact hebben op jouw ranking.

SEO - Autoriteit

Hoog scoren in Google: conclusie

Nu we de 3 belangrijkste pijlers van SEO besproken hebben geeft je dit toch al een idee waaraan je kan werken om een betere ranking te bekomen.

Door het complex algoritme van Google kan dit echter enige tijd duren, verwacht dus zeker niet dat je vandaag op morgen plots op nummer één zal staan binnen de zoekresultaten van Google. Ook zijn je concurrenten hoogstwaarschijnlijk bezig om deze eerste plaats te bemachtigen. Daarom is SEO een continue proces dat misschien wat tijd en moeite kost, maar geloof me, deze inspanningen zijn het zeker waard!

Een project in gedachten?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we bespreken jouw project bij een kopje koffie.

Contacteer ons